مدیریت دانش
ودود جوان امانی؛ حمید اکبری
چکیده
هدف: حرکت جریان جهانیشدن و شدت گرفتن رقابت در سطح بینالملل سبب میشود که شرکتهای تولیدکننده بیش از بیش به دنبال انتقال فناوری موفق به شرکتهای خود باشند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل دانشی مؤثر بر طراحی و جذب فناوری در مراکز دانشبنیان و صنایع تولیدی و بررسی رابطه مدیریت دانش با انتقال موفق فناوری است.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: حرکت جریان جهانیشدن و شدت گرفتن رقابت در سطح بینالملل سبب میشود که شرکتهای تولیدکننده بیش از بیش به دنبال انتقال فناوری موفق به شرکتهای خود باشند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل دانشی مؤثر بر طراحی و جذب فناوری در مراکز دانشبنیان و صنایع تولیدی و بررسی رابطه مدیریت دانش با انتقال موفق فناوری است.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. بهمنظور بررسی نتایج از یک نمونه 148 نفر از شرکتهای دانشبنیان شهر تهران استفاده و دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد. برای رواییسنجی از رواییسازه و تحلیل عاملی تأییدی و برای پایاییسنجی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش و بررسی فرضیات از مدلسازی معادلات ساختاری (رویکرد حداقل مربعات جزئی) به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس و آموس شده است.یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین مدیریت دانش و انتقال موفق فناوری وجود دارد. همچنین مدیریت دانش از طریق توانمندی دانشی بهعنوان یک تغییر میانجیگر، اثر غیرمستقیم بر انتقال اثربخش فناوری دارد.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدیریت دانش علاوهبر اثر مستقیم، اثر غیرمستقیم بر انتقال مؤثر فناوری نیز دارد. بنابراین، به شرکتهای دانشبنیان استان تهران پیشنهاد میشود که سیاستهای تسهیلکننده و حمایتکننده بهره ببرند و روابط قوی با صنایع و دیگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها برقرار نمایند.